Elkton Campground, Redwood Nat.Park - Reisverslag uit Ore'q (historical), Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu Elkton Campground, Redwood Nat.Park - Reisverslag uit Ore'q (historical), Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu

Elkton Campground, Redwood Nat.Park

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Juni 2014 | Verenigde Staten, Ore'q (historical)

Elkton Campground
Gisteren was het een echte reisdag. Maar geen straf: Oregon is prachtig, ook langs de Interstate 5, de hoofdader die van noord naar zuid en omgekeerd loopt. Een Schitterend aangelegde weg, prima kwaliteit en hele mooie vergezichten. Een lust om te rijden. Het rijden door de Amerikanen is zeer gedisciplineerd, veel beter dan het zenuwachtige van links naar rechts en van rechts naar links zoals in Europa.
We passeren weer de grens en zijn terug in Californië. Vanaf de staatsgrens gaat de bergweg alleen nog maar omlaag, bocht na bocht, kilometer na kilometer. Vlak voor het Jedediah Redwoodpark vinden we Hiouchi Campground. De volgende ochtend komen we weer bij de kust en pikken de bekende 101 weer op naar het zuiden. Een paar Vista-points geven een mooi zicht over strand en zee. Het duurt niet lang of we komen in de streek van de boomreuzen: het Redwood National Park. We rijden de scenic drive en links en rechts van de weg beginnen kortere of langere trails. We parkeren ons huis op een parkeerplaats, smeren snel een broodje. De mannen blijven in de camper zitten eten, de dames strekken buiten even de benen. De deur staat open. Ineens een hilarisch gelach: een vogel ( Steller Jay) vliegt de camper binnen, tript over het aanrecht op zoek naar broodkruimels en doei, weg is ie weer!! Dit herhaalt zich enigszins door buiten op de punt van de schoen een broodkorst neer te leggen: de mooie blauwe vogel komt er weer aan en de fotograaf kan haar werk doen! Zo kom je ook aan mooie foto's!
We gaan op pad. Gigabomen, duizenden jaren oud met een omtrek van de stam van 15 meter en meer. De Big Tree, oftewel Grote Boom heeft een hoogte van 92 meter, een diameter van 7 en omtrek van 20 meter. De ( geschatte) leeftijd: 1500 jaar oud! Het is een prachtige trail, het pad slingert zich tussen hoge varens door, het zonlicht wordt gefilterd door de toppen van de bomen, de loodrechte stammen zijn soms aan de onderkant vergroeid tot een bundel van stammen. We blijven ons verbazen over de dikte en hoogte en er worden veel foto's gemaakt.
De campgrounds in het park zijn geen van allen geschikt voor ons grote huis. Dat is wel jammer en we gaan op zoek naar een RV park.
Elk Country RV Resort. De naam belooft wat, maar....de oprit ernaar toe is een beetje moeilijk: een gammel bruggetje die maar net breed genoeg is voor de camper. Houdt ie het?? Ja natuurlijk, anders kwam er nooit iemand. Het meldingsbureau is een oude woning met een veranda ervoor. Een man op een schommelstoel, grote hoed op, roept ons iets toe. O ja , bedankt, de autolichten branden nog. Binnen worden we vriendelijk geholpen. Wilt u in de zon of schaduw staan? Dat laatste hebben we al genoeg gehad in het bos en we kiezen voor het licht. De grote weide biedt genoeg plaats. Het is een beetje een stoppelveld en er ligt over stront! Koeien? Nee, dan andere beesten. Niet door iedereen wordt dat op prijs gesteld ( is dat nou een echte boerenzoon?), maar het uitzicht vergoedt veel. Rondom bossen en de Campground ligt te blaken in de zon. Na de koffie komt de borrel op tafel. Hee, werkt de alcohol zo snel? zien we dat goed? Zijn dat pony's die daar lopen? Tjeetje, nee het zijn elks! Elk Country Resort! De naam verklaart alles! De een na de ander komt uit de bosjes, grote geweien statig op de koppen, majestueus! Het is een bachelor herd, oftewel een kudde mannetjes. De vrouwtjes leven in deze tijd gescheiden van ze samen met hun pasgeborenen. Ze komen steeds dichterbij, de fotograaf wordt al een beetje zenuwachtig. Verdorie, de zon staat aan de verkeerde kant, dus veel tegenlicht! We knippen maar raak, er zal altijd wel een goeie foto tussen zitten. Wat een fantastisch gezicht. We zien ze over hekjes springen en uiteindelijk verdwijnen ze door de weg over te steken en in de bosjes te verdwijnen. De auto's stopten keurig ( weet je nog van het laatste verslag? Overal staan borden : elk crossing. Nou, dit was met recht zo'n crossing en wij beleven dit met eigen ogen! ) Vrijdag de dertiende is voor ons een geluksdag!

• 14 Juni 2014 - 10:37

Lina Jansen:

Wat bijzonder dat Redwood National Park .
    Wat een enorme bomen, jullie zijn daar maar kabouters bij!
    En wat een toevals treffer van die blauwe vogel, schitterend.
    O, en dan de foto's van die herten, wat een bofferts zijn jullie dat je dat allemaal van dichtbij mee kunt maken.
    Het blijkt genieten!
    Het is jammer dat ik er geen verhalenfotoboek van kan maken.
    Maar veel sla ik op in mijn "koppie".

Ik weet niet of je het al gehoord hebt, maar Nederland heeft gisteravond met 5-1 gewonnen van Spanje!
    Het was een prachtige wedstrijd, vond ik.

Nu geniet nog met volle teugen de laatste week
    groetjes Lina.

• 14 Juni 2014 - 13:08

LJ:

Leuk verhaaltje.

Wel even jullie wiskunde bijspijkeren hoor. Diameter van 7m kan waar zijn, omtrek van 20m geloof ik ook wel, maar de combinatie van allebei tegelijk lijkt me erg onwaarschijnlijk.

• 14 Juni 2014 - 16:25

Jan:

Wat een geweldig verslag. Zulke imponerende bomen. Zie je maar weer, de mens stelt niets voor in deze wondermooie natuur. Ik zit hier bij dennen van wel 40 meter hoog en vind dat geweldig. Nou het is niets vergeleken bij jullie belevenissen. Vogel prachtig van kleur! Wat een brutaaltje! Jammer dat die Elken geen lekkere steack achter lieten. Ik denk dat jullie ervaren; de natuur is groot (groots) en de mens is klein. Geniet jullie laatste week!!
    Groeten, Jan W.

• 15 Juni 2014 - 15:54

Dick En Jeanette Mulstege:

Wat een geweldige reis. Al dat moois wat jullie tegenkomen. Geweldig. Alle verslagen gelezen en de foto's bekeken. Nog veel plezier de komende dagen en geniet ervan. Liefs en een dikke kus voor jullie vieren van ons. Groetjes dick en jeanet.