Boeing Everett - Reisverslag uit Arney's Dam Mobile Home Park, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu Boeing Everett - Reisverslag uit Arney's Dam Mobile Home Park, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu

Boeing Everett

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Juni 2014 | Verenigde Staten, Arney's Dam Mobile Home Park

Everett-Port Angeles.

Vandaag vroeg op om een bezoek te brengen aan de Boeing vliegtuigfabriek in Everett bij Seattle. Een heel ander aspect van onze vakantie dan de prachtige natuur van de afgelopen dagen.
Het is een gigantisch complex met veel vliegtuigen die buiten staan om afgeleverd te worden. We krijgen bij binnenkomst eerst een korte video over het ontstaan van het bedrijf vanaf begin 1900, opgericht door William E. Boeing. Daarna gaan we met een gids de fabriek in om de assemblage van de 747, de 777 en de nieuwe Dreamliner 787 te bekijken. De excursie is strak georganiseerd en voert ons over speciale balkons in de grootste fabriekshal ter wereld die een goed overzicht geven van de montage van de vliegtuigen. Er werken 41.000 mensen, gedeeltelijk vol continue in een 3 ploegen systeem. Zeer indrukwekkend om de luchtreuzen in de diverse stadia van de montage te kunnen aanschouwen. Het valt op dat je weinig mensen aan de vliegtuigen ziet werken. Het meeste werk gebeurt binnen in de toestellen en dat kun je niet zien. De rondleiding duurt 1 1/2 uur en is eigenlijk te kort.
Na de rondleiding is er gelegenheid voor een kop koffie en inkopen in de Boeing winkel. Verder staan er bijzondere vliegtuigen, onderdelen en motoren tentoongesteld. Hier mag worden gefotografeerd. In de fabriek zelf is het streng verboden.
Vanaf de Boeing fabriek tot Edmonds is maar een stapje. De TomTom brengt ons er langs tussendoorwegen heen, en we rijden recht op de boot af, die ons naar de andere kant van de baai moet brengen. Maar helaas, we worden tegen gehouden: " U heeft niet betaald, ga maar terug, daar en daar langs. Dan kom je langs de kassa." We kwamen dus duidelijk van de verkeerde kant. Braaf de camper midden op de weg gedraaid ( gaat echt niet zo eenvoudig met zo'n loeder hoor, maar we hebben goede chauffeurs) en maar een ommetje gemaakt. Waren we wel 73 dollar lichter, maar het was een heerlijk overtochtje van ruim een half uur. De boot werd begeleid door dolfijnen. Als we aan de overkant in Kingston zijn, verandert het landschap weer onmiddellijk van stedelijk in natuurlijk, met het water van de Strait of Juan de Fuca regelmatig in zicht. Aan de overkant van de straat zien we het Canadese Vancouver Island liggen.
In de buurt van Port Angeles vinden we een schattig campinkje, vriendelijk zonnetje, vriendelijke buren, die allemaal even langs komen om te vertellen hoe ze heten en waar ze weg komen.

• 08 Juni 2014 - 20:36

LJ:

Heb je er al in gevlogen, die nieuwe Dreamliner? Ik wel. Vliegt als een droom ;)