Lassen Volcano naar Lavabeds Monument - Reisverslag uit Canby Cross, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu Lassen Volcano naar Lavabeds Monument - Reisverslag uit Canby Cross, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu

Lassen Volcano naar Lavabeds Monument

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Mei 2014 | Verenigde Staten, Canby Cross

29 mei.

Brrrr, wat koud vannacht. We waren al gewaarschuwd door de mensen van het park. De extra dekbedden worden tevoorschijn gehaald en de flesjes met warm water als kruik van Will en Thea komen ter sprake. We doen het niet en doorstaan de nacht. Om 6 uur in de ochtend doen we de kachel aan en in no. time is het behaaglijk.
Lassen Volcano Park. De Cascade Range is een bergketen van 1130 km, die zich uitstrekt van Californië tot in de Canadese staat British Columbia. Aan het zuidelijke uiteinde ligt Lassen Peak, een van de grootste kegelvormige vulkanen ter wereld. Hoogte 3187m. De heftigste eruptie was in 1915 toen een giga wolk van stoom, rook en as meer dan 10 km hoog de lucht ingeblazen werd. De natuur heeft zich redelijk hersteld hoewel er nog altijd bewijzen van de destructieve krachten zichtbaar zijn.
De naam zegt het al: een park gesitueerd op en rondom een actieve ( maar slapende) vulkaan. We zitten op redelijke hoogte en stijgen maar door. De mudpotten met de zwaveldampen blubberen er lustig op los. Hogerop komen we volledig in de sneeuw, nee geen sneeuw meer, het is puur verijst. De lucht is strakblauw, de groene dennenbomen, de witte sneeuw: het is een plaatje uit een sprookjesboek. De meeste trails zijn ( helaas) nog afgesloten en we moeten ons beperken tot het lager gedeelte met een kleine wandeling naar een meertje.
In Old Station, een authentiek dorpje gaan we tanken en de koffiebekers vullen. De barman is natuurlijk nieuwsgierig waar we vandaan komen en wat we van plan zijn te doen. We krijgen weer gratis tips en een kilometer verderop vinden we de Subway caves. Via een trap dalen we af in het ondergrondse. Stikdonker. Het is een lavatube, een tunnel ontstaan door hete lavastromen. De wanden zijn versteend en het zachte hete magma is door gevloeid. Best een eng en imponerend idee om op zo'n plek te lopen. We vervolgen onze weg naar het noorden en nemen de afslag naar Lavabed Nat. Monument. Het landschap verandert en doet qua vegetatie denken aan een half woestijn. De natuurcamping is bijna vol, maar we vinden weer een plekje en zijn gelukkig. Voor 10 dollar, plm 7 euro, staan wij weer op een heerlijk plekje. Rondom ons staan allemaal tentjes met scholieren die op kamp zijn. Hè geeft echt leven in de brouwerij. We gaan weer op tijd naar bed en zien uit naar de volgende dag.

Ps. zitten op parkeerplaats te versturen. Foto's plaatsen gaat te moeilijk en volgen later.

• 30 Mei 2014 - 18:47

Coby Van Kessel:

Hallo allemaal,

nog maar een paar minuutjes geleden heb ik een reactie geschreven op het reisverslag van South Lake Tahoe en dat ik uitkeek naar de volgende en het volgende reisverslag dient zich alweer aan.
    Super leuk.
    En inderdaad jammer dat er geen foto's bijstaan maar jullie schrijven al dat die nog later volgen. Ben heel benieuwd daarnaar!
    De campingplaatsen zijn inderdaad spotgoedkoop daar! Dat is werklelijk onvoorstelbaar voor velen hier die er nooit geweest zijn en niet snappen hoe je daar voor zo weinig geld de mooiste plekjes kunt krijgen om te staan met je camper.
    Had al enigszins wel verwacht dat jullie hogerop nog wel sneeuw zouden kunnen treffen!
    Wel heel mooi om te zien maar kan inderdaad nog behoorlijk koud zijn. Maar goed dat de kachel het doet in jullie camper!
    Jullie zien uit naar de volgende dag en wij hier zien weer uit naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier.

Groetjes,
    Coby

• 30 Mei 2014 - 19:15

Lina Jansen:

Zoo...., twee verslagen achter elkaar.
    En dat was weer genieten van jullie belevenissen.
    Tjonge wat zijn jullie de hoogte ingegaan en wat boeiend om de Subway caves in te gaan.
    Gingen jullie alleen daar naar binnen of was het met een gids?
    Spannend hoor.
    Ook fijn dat de camper alle voorzieningen heeft, waardoor je niet afhankelijk bent.
    Goede reis verder en ik blijf jullie met veel belangstelling volgen.
    Groetjes Lina.

• 01 Juni 2014 - 12:06

Mia, Tijn, Kirsten En Jasper.:

Hallo levens genieters.

We zijn een beetje jaloers als we al die mooie verslagen lezen en foto's zien. We schrokken alleen wel een beetje van de ravage in de camper (-:
    De kinderen vinden vooral de foto's van de waterval en bergen erg mooi.
    Nog een hele goede reis verder.

Groetjes Mia,Tijn, Kirsten en Jasper.