San Fransisco - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu San Fransisco - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Jan Ebels - WaarBenJij.nu

San Fransisco

Blijf op de hoogte en volg Jan

23 Mei 2014 | Verenigde Staten, Chinatown

San Fransisco 23 mei 2014
San Fransisco
Eindelijk is de grote dag aangebroken en pakken we onze koffers op om af te reizen naar Amerika. De Nederlandse spoorwegen hebben de eer om ons richting Schiphol te brengen. Wat een gezeur in die trein: weinig of geen plaats voor het wegbergen van de bagage en dat voor een intercity. Maar gelukkig geen vertraging. Na een nachtje in het hotel in Badhoevedorp brengt de shuttle ons naar Schiphol. De KLM balie is bijna geheel self supporting, ook het wegen van de bagage. En ach... Wat zijn machines toch nauwkeurig in wegen en helaas: 2 koffers te zwaar en worden niet geaccepteerd. Paniek in de tent! Wat nu? Overpakken, maar waarin? Gelukkig kan er wat aan de medereizigers worden gegeven en dan maar naar de balie met bediening. Hè, deze dame geeft aan dat een kilootje meer niet zo'n bezwaar is. Opluchting alom. De vlucht met de KLM verloopt spoedig, prima eten, leuke bemanning ( wat wil je ook als je ontdekt dat de steward uit Assen komt! ). De douane- afhandeling verloopt zoals altijd: een rij wachtenden waar haast geen einde aan komt. We pinnen de eerste dollars en gaan met de BART ( Bay Aria Rapid Transportation) oftewel de metro naar hartje San Fransisco. Hotel Beresford ligt op luttele minuutjes afstand van Union Square, een groot plein omgeven door hoge gebouwen, bijna allemaal met de stars and stripes hoog in het vaandel. De zon schijnt en de mensen zitten heerlijk ontspannen op de trappen of bankjes, de bekers koffie van Starbucks in de hand. Een eindje verderop zitten of lopen wat daklozen/ zwervers met lege bekers om wat muntjes in te ontvangen.
Chinatown ligt om de hoek, kleine smalle straatjes met ontelbaar veel restaurantjes, de grote doorgaande weg is een grote souvenirwinkel. De kitsch blinkt je tegemoet, de Chinese tingeltangel muziek klinkt uit alle pandjes. Chinatown huisvest 120.000 mensen op een redelijk klein oppervlak. In het midden van de 19e eeuw is deze wijk ontstaan als gevolg van de goldrush. De cablecar car, een van de topattracties van San Fran, brengt ons terug naar het hotel.
Hotel Beresford is gevestigd in een oud pand uit 1742, dat vanbinnen omgetoverd is tot een hotel met aansluitend een pub in de stijl van de dertiger jaren. Even wennen, maar zeer charmant. Als onze eerste dag ten einde loopt hebben we er meer dan dertig uur opzitten en tollen we ons bed in.
De volgende dag worden we met een shuttle opgehaald om ons te brengen naar de haven waarvandaan de boot vertrekt naar Alcatraz. Op dit eiland, gelegen in de ingang van de baai, is in 1850 een militair fort gebouwd. Later heeft het fort dienst gedaan als gevangenis. Een van de bekendste gevangenen is geweest El Capone. Tegenwoordig is het een nationaal monument en museum en horden mensen bezoeken nu dit eiland op vrijwillige basis. De bus- tour s'middags heeft ons vele plekken van San Fransisco laten zien. De chauffeur geeft heel veel uitleg maar was soms moeilijk te verstaan. Het Amerikaans is toch iets waar onze oren aan moeten wennen. We gaan over de Golden Gate Bridge, we rijden door het Golden Gate Park, een groot openbaar park met vele meertjes. In de 60-er jaren van de vorige eeuw heeft de flower-power en hippie-tijd hier hoogtij gevierd. Vele bands en musici traden hier op, namen als Janis Joplin en Jimmy Hendrix klinken ons nog bekend in de oren. De Twin Peaks, het hoogste punt in de omgeving, geven ons een fantastisch uitzicht over de hele stad. Voldaan sluiten we deze dag af met een bezoek aan Pier 39, een onderdeel van de vele pieren aan de haven. Veel eettentjes, kermis en slapende en brullende zeeleeuwen aan de waterkant.
Blazing Saddles verhuurt fietsen en als rechtgeaarde Nederlanders stappen we op het stalen ros en verkennen we op die manier Frisno. De grote uitdaging is natuurlijk de Golden Gate Bridge. Als we die kant op fietsen hangt er nog een mist over het water en is het bar fris! Maar allengs klaart de lucht op en peddelen we over de ruim 2 km lange brug, gebouwd in 1937 en gedeeltelijk herbouwd in 1953 na stormschade. Aan de overkant dalen we af naar Sausolito, voornamelijk bevolkt door kunstenaars, dus vele galerieën. We vinden een prachtig terras met een wonder mooi uitzicht over de baai die nu ligt te blinken in de zon. Na een kleine 30 km fietsen brengt de boot ons weer terug naar San Fransisco. We hebben besloten onze laatste avond in San Fransisco in ons hotel te gaan eten. Fish and chips geserveerd op een 'krant'. Volgens Aly alles inde stijl van "Coronation Street".
San Fransisco: we hebben van je genoten!

• 23 Mei 2014 - 10:09

Jan Warring:

Hoi vrienden,

Ik zat al een paar dagen te wachten op een verslag. Fijn, is er nu en kan ik ook mee genieten.
    Wat een super stad zeg. Hoe durven jullie daar te fietsen en dan nog The Golden Gate over. Respect!
    Fish and chips vanaf de krant, hihihihi. Hoop dat de inkt niet oploste. Misschien was de krant ook als servet bedoeld.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag. Veel plezier en genieten!!!

Groeten

Jan

• 23 Mei 2014 - 21:29

Lina Jansen:

Een geweldig mooi verslag, het is wat Jan van hiervoor al zegt,dat jullie daar durfden te fietsen en dan nog die die brug over!
    Respect!
    Ik heb er van genoten,en zie uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Lina.

• 26 Mei 2014 - 10:08

Greetje Punt:

Hello strangers en reizigers.
    Het gaat goed aan de overkant van de grote plas lees ik. Geweldig om te lezen. Op de fiets over de Golden gate. Dapper hoor, echte Dutchers haha. Ik lees wel waar jullie nu naar toe gaan of al verblijven. Have fun.
    Gr. Greetje en Coert.